INVITAȚII FestivalulUI Internațional Timișoara Muzicală, ediția a xlvIII - a
GUIDO MANCUSI Dirijor Turandot - 26.04.2024 Otello - 19.05.2024
Dirijorul austro-italian Guido Mancusi s-a născut la Napoli în 1966. Provenit dintr-o familie de muzicieni, a primit primele lecții de pian de la Nino Rota. Familia s-a mutat la Viena, unde Mancusi a devenit soprană solist în cadrul Corului de băieți din Viena și a urmat liceul de muzică din aceeași localitate. După absolvirea liceului, Mancusi a studiat fagotul și canto la Conservatorul din Viena, precum și compoziția respectiv dirijoratul la Universitatea de Muzică din Viena. Primele sale angajamente ca dirijor și director de cor au fost la „Stadttheater Coburg” (RFG), „Theater an der Wien”, „Raimundtheater” și „Stadttheater St. Pölten”. A devenit asistentul lui Riccardo Muti la Scala din Milano și la Festivalul de la Bayreuth și asistent al lui Adam Fischer. În calitate de dirijor a avut apariții ca invitat la Graz și Kiel, pentru a atrage în cele din urmă atenția regizorului Dietmar Pflegerl la Klagenfurt cu „Madame Butterfly”, care i-a oferit tânărului dirijor funcția de dirijor principal, post pe care l-a ocupat timp de cinci ani. Și-a extins repertoriul și a câștigat o experiență importantă, iar succesele sale de la Klagenfurt l-au făcut pe Mancusi mai popular la nivel internațional. La Viena, Mancusi a preluat în cele din urmă funcția de dirijor șef al „Orchestrei Festivalului Schönbrunn” și a fondat „Opera de Cameră Schönbrunn”. Pe măsură ce faima sa a crescut, a fost invitat în repetate rânduri la turnee majore în anii care au urmat, iar Mancusi a dirijat la Moscova, Tel Aviv, Helsinki, Stockholm, Roma, Toronto, în SUA, în America de Sud și în final în Japonia și Coreea de Sud. În Austria a fost dirijor permanent la „Klangbogen Wien” și „Wiener Festwochen”. Începând cu anul 2014 a devenit dirijor invitat permanent la Volksoper din Viena. În 2017 Mancusi a fost numit dirijor principal invitat al „Orchestrei BDZ” din Budapesta iar în anul 2018, director muzical al „Festivalului Mörbisch Lake”. Nu a abandonat nici compoziția, lucrările sale incluzând repertoriul sacru vocal simfonic, lucrări orchestrale, muzică de film, două operete, un balet și o operă. Premierele mondiale și înregistrările pe CD îi conferă lui Mancusi un loc ferm în „cosmosul” compozitorilor contemporani. Mancusi s-a văzut întotdeauna ca un om de teatru, ca un creator și un facilitator de lumi fantastice. Compozitorii și dirijorii vor să ofere ceva oamenilor – acesta este un ideal și Mancusi urmărește acest ideal de peste 30 de ani. | |
DRAGANA RADAKOVIĆ Soprană Turandot - 26.04.2024
Absolventa a Facultatii de Muzica din Belgrad, a studiat canto cu Radmila Bakocevic si dirijat cu Stanko Sepic. A participat la o serie de masterclassuri sustinute de catre nume celebre ale genului, precum: Renata Scotto, Mirella Freni, Magda Olivero si Bruna Baglioni. A debutat pe scena Teatrului National din Belgrad cu rolul Musetta din “Boema” de G. Puccini, urmand apoi roluri precum Contesa Almaviva din “Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart si Mary Voren din “Vrajitoarele din Salem” de R. Word, premiera mondiala. Din anul 2002 pana in prezent a cantat in doua noi productii ale operei Nabucco de G. Verdi pe scena Teatrului National din Belgrad sub bagheta maestrilor Ion Iancu respectiv Harnait Johannes. In anul 2007 a cantat in Messa in C major de L. van Beethoven alaturi de corul si orchestra Facultatii de Muzica din Belgrad si Sinagoga din Novi Sad. Rolul cu care a reputat un mare succes si in Italia - la Teatrul Comunal din Modena, la Piacenza si Ferrara - este rolul Odabella din “Attila” de G. Verdi sub conducerea muzicala a lui Pier Luigi Pizzi si Francesco Rotta. In anul 2008 a cantat intr-un concert dedicat lui Giacomo Puccini la Palas del Art Valensia din Spania, alaturi de solisti celebrii precum Placido Domingo, Juan Pons, Mariella Devia si Daniela Barcellona. | |
EUSEBIU HUȚAN Tenor Turandot - 26.04.2024 Eusebiu Huțan s-a remarcat datorită muzicalității sale și a frumuseții timbrului său pe cele mai importate scene din România ca unul dintre cei mai promițători tenori ai generației sale, în cele peste 100 de spectacole în care a interpretat unele dintre rolurile reprezentative de tenor liric, dintre care cele mai importante fiind Alfredo în La Traviata de Giuseppe Verdi, Nemorino în L’Elisir d’amore de Gaetano Donizetti, Lenski în Evgheni Oneghin de P.I. Tchaikovsky si Don Ottavio în Don Giovanni de W.A.Mozart si Rinuccio în Gianni Schicchi. După mai bine de 20 de ani petrecuți în Italia, patria muzicii de operă, acolo unde și-a descoperit talentul și a făcut primii pași spre scenă, s-a întors în România pentru a studia sub atenta oblăduire a tenorului Marius Vlad Budoiu. Încă din timpul studiilor sale din cadrul Academiei Naționale de Muzica “Gheorghe Dima”, Eusebiu a devenit solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, unde poate fi aplaudat și în prezent. | |
CIPRIAN TEODORAȘCU Dirijor Tosca - 15.05.2024
Născut în 1976 la Galați, Ciprian Teodorașcu este absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, secțiile compoziție și dirijat, unde a beneficiat de îndrumare unor eminenți dascăli, perfecționându-se apoi în Franța cu celebrul maestru al baghetei, Alain Paris. Distins cu mai multe premii pentru activitatea sa și dirijor al Operei Brașov între 2001 - 2002, instituție cu care colaborează și în prezent, Ciprian Teodorașcu este din 2003 dirijor al Operei Naționale din București. Ciprian Teodoraşcu colaborează de-a lungul activităţii sale artistice cu personalităţi ale teatrului liric precum Alberto Rinaldi, prim-solist la Teatro alla Scala din Milano, Eduard Tumagian şi Alexandru Agache şi stele ale baletului, precum Alina Cojocaru şi Anastasia Kolegova. Printre distincţiile sale se numără Premiul „Ludovic Spiess” acordat de Forumul Muzical Român în anii 2004 şi 2012, Premiul „David Ohanesian” oferit de acelaşi for în 2007, Premiul pentru întreaga activitate din partea Primăriei Municipiului Bucureşti în 2009. Participă la deschiderea stagiunii 2007 - 2008 a Operei din Sarajevo şi la Concertul Extraordinar cu prilejul Zilei Naţionale a României la Teatro Malibran din Veneţia, în 2007. Ciprian Teodorașcu colaborează în cariera sa dirijorală și cu alte teatre lirice precum: Opera Națională din Timișoara, Opera Comică pentru Copii București, Teatrul „Nae Leonard” din Galați, Teatrul de Operetă „Ion Dacian” București, dar și cu filarmonici din țară. De asemenea, Ciprian Teodorașcu are mai multe apariții pe scena Ateneului Român și pe cea a sălii de concerte a Societății Române de Radiodifuziune, precum și câteva importante prezențe în spațiul internațional. Repertoriul său de operă cuprinde numeroase titluri: „Mefistofele” de A. Boito, „Don Pasquale” de G. Donizetti, „Faust” de Ch. Gounod, „Pagliacci” (Paiaţe) de R. Leoncavallo, „Cavalleria rusticana” de P. Mascagni, „Le nozze di Figaro” (Nunta lui Figaro), „Don Giovanni”, „Die Entführung aus dem Serail” (Răpirea din Serai), „Bastien şi Bastienne” de W.A. Mozart, „Madama Butterfly”, „La Bohème” (Boema), „Il tabarro” (Mantaua), „Suor Angelica” (Sora Angelica) şi „Gianni Schicchi” de G. Puccini, „Il barbiere di Siviglia” (Bărbierul din Sevilla), „La Cenerentola” (Cenuşăreasa), „Il Signor Bruschino” de G. Rossini, „La traviata”, „Rigoletto”, „Simon Boccanegra”, „Falstaff” de G. Verdi, „Motanul încălţat” de C. Trăilescu, „La serva padrona” (Servitoarea stăpână) de D. Cimarosa, „Lo speziale” (Farmacistul) de J. Haydn, „Il barbiere di Siviglia” (Bărbierul din Sevilla) de G. Paisiello, iar în cel de balet se numără: „Corsarul”, „Giselle” de A. Adam, „Frumoasa din pădurea adormită” de P. I. Ceaikovski, „Coppélia” de L. Delibes, „Don Quijote” de L. Minkus, „Romeo şi Julieta” de S. Prokofiev, „Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici” de C. Trăilescu, „La Sylphide” de H. Løvenskiold. Sursa: www.opera-brasov.ro | |
FLORIN ESTEFAN Bariton Tosca - 15.05.2024
În decembrie 2007, devine absolvent din prima promoție al Cardiff International Academy of Voice, avându-l ca profesor de canto pe faimosul tenor Dennis O’Neill. În 2012 revine ca solist al Operei Naționale Române din Cluj Napoca, urmând să devină Manager general al renumitei instituții lirice în februarie 2015, fiind cel mai tânăr manager din istoria de 97 de ani a primei instituții lirice înființate în România. În anul 2016 obține titlul de doctor în muzică la Academia de Muzică clujeană, dar și premiul „Cel mai bun solist al anului” la Opera Națională București, în cadrul Galei Operelor Naționale, pentru interpretarea rolului Evgheni Oneghin în producția Operei Naționale Române din Cluj Napoca. Începând cu anul 2017, Florin Estefan ocupă și funcția de lector universitar doctor la Catedra de Canto a Academiei Naționale de Muzică clujene. Ca solist, Florin Estefan, a câștigat numeroase competiții și a cântat pe diverse scene atât în România, cât și peste hotare (Grecia, Austria, Italia, Belgia, Republica Cehă, Irlanda, Japonia, Statele Unite, Australia și Marea Britanie, Bulgaria, Egipt), interpretând o serie importantă de roluri precum: Evgheni Oneghin (Evgheni Oneghin, P. I. Ceaikovski), Amonasro (Aida, G. Verdi), Giorgio Germont (La Traviata, G. Verdi), Renato (Un Ballo in maschera, G. Verdi), Rigoletto (Rigoletto, G. Verdi), Contele de Luna (Il Trovatore, G. Verdi), Marcello (La Bohème, G. Puccini), Jack Rance (La Fanciulla del West, G. Puccini), Michele (Il Tabarro, G. Puccini), Don Giovanni (Don Giovanni, W.A. Mozart), Figaro și Contele Almaviva (Le Nozze di Figaro, W. A. Mozart), Enrico (Lucia di Lammermoor, G. Donizetti), Malatesta (Don Pasquale, G. Donizetti), Belcore (L`Elisir d`Amore, G. Donizetti), Sharpless (Madama Butterfly, G. Puccini), Guglielmo (Cosi fan tutte, W. A. Mozart), Nick Shadow (The Rake's Progress, I. Stravinski). Repertoriul său vocal simfonic cuprinde creații de L. van Beethoven (Simfonia a IX-a), J. Haydn (Cecilienmesse), W. A. Mozart (Requiem), G. Rossini (Petite Messe Solennelle), C. Orff (Carmina Burana), G. Fauré (Requiem), M. P. Musorgski (Song and Dances of Death). În calitate de Manager general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, Florin Estefan a reușit să crească participarea tinerilor la spectacolele instituției, prin numeroasele premiere și spectacole, eveniment, printr-o nouă abordare a publicului și prin programe și proiecte destinate tuturor, în spații neconvenționale, cu acces gratuit, precum Opera Aperta și La Operă. | |
CRISTIAN MOGOȘAN Tenor Otello - 19.05.2024
Solist de opera din noua generatie de artisti, are o intensa activitate scenica pe plan national fiind remarcat si in lumea muzicala internationala. Tenorul s-a nascut in anul 1983 la Cluj-Napoca si a urmat cursurile Academiei “Gheorghe Dima” din orasul natal, la clasa de canto a profesorului Gheorghe Mogosan, perfectionandu-se ulterior in cadrul programului de master al universitatii sub indrumarea profesorului Ionel Pantea si la masterclass-urile sustinute de Wolfgang Brendel, Mariana Nicolesco si John Norris. Laureat al unor concursuri importante precum Concursul International “Haricleea Darclee” de la Braila, Concursul de Interpretare a Liedului Romanesc de la Brasov sau Concursul “Ionel Perlea”, tenorul este angajat al Operei Romane din Cluj, fiind in acelasi timp invitat al altor institutii muzicale din tara ca Opera Nationala din Bucuresti, Orchestra Nationala Radio, s.a., iar mai recent chiar al unor teatre lirice din strainatate precum “The New Israeli Opera”. Repertoriul sau de opera cuprinde titluri de referinta ca “La Traviata”, “Nabucco”, “Forta destinului” si “Otello” de G.Verdi, “Olandezul zburator” de R.Wagner sau “Madama Butterfly” de G.Puccini, dar si roluri in lucrari moderne precum “The Rake’s Progress” de I.Stravinski si “Candide” de L.Bernstein. Avand in portofoliu si lucrari vocal-simfonice de avengura, Cristian Mogosan este astazi unul dintre cei mai apreciati tenori romani. | |
RAYMOND JANSSEN Dirijor Opera Gala - 22.05.2024
Prioritară pentru maestrul Cadenza este calitatea, motiv pentru care colaborează cu orchestre simfonice și soliști de top, susținând spectacole în Olanda, Belgia, Germania, Elveția, Franța și Italia. În anul 2009, Raymond Janssen a creat „New Romanian Chamber Orchestra and Choir”, o nouă orchestră formată exclusiv din tineri muzicieni talentați. În fiecare an, „New Romanian Chamber Orchestra and Choir” susțin mai mult de 18 concerte de Crăciun în locații istorice olandeze și, la fiecare doi ani, interpretează Matthaüs Passion de J.S. Bach, la „Concertgebouw” din Amsterdam. În perioada 2007-2013, a concertat alături de cei 140 de muzicieni ai Filarmonicii de Stat Banatul din Timișoara în marile săli de concerte din Olanda și Belgia, precum „Concertgebouw” din Amsterdam, „Doelen” din Rotterdam, „Mecc” din Maastricht, „Koningin Elisabethzaal” din Anvers și sala de concerte din Luxemburg. În 2011, a participat la „Queen Experience” de la „Gelredome” din Arnhem, atrăgând un public de 33.000 de persoane. În luna noiembrie 2011 a susținut un turneu care a inclus coloana sonoră originală a filmului Stăpânul inelelor de Howard Shore - printre altele - două spectacole susținute la „Concertgebouw” din Amsterdam, Filarmonica din Haarlem și teatrul muzical „Vereeniging” din Nijmegen. Raymond Janssen a studiat pianul și acompaniamentul cântului cu profesorul Ulla Graf la „Musikhochschule” din Köln și interpretarea repertoriului cântului francez la „Conservatoire Nationale” din Paris, unde și-a continuat și studiile de pian, cu John Blot. La Düsseldorf, a studiat dirijat coral și orchestral cu profesorul Wolfgang Trommer. A participat la o serie de cursuri de master susținute de Bruno Leonard Gelber, Ralf Gothoni, Sarah Walker și Kurt Moll. Și-a început cariera artistică la Stadttheater din Aachen sub conducerea profesorului Klaus Schultz și a fost director muzical al „Kleine Opera en Opera Comique” din Olanda. Ca dirijor, pianist de concerte și acompaniator, Raymond Janssen este invitat permanent la festivalurile și concertele din Europa. În calitate de acompaniator al Ileanei Cotrubas, Gail Gilmore, Eugene Holmes și Janice Baird, a cântat pe multe scene importante din întreaga lume, de exemplu, la Festivalul Schleswig din Holstein, Festivalul de Muzică Ljubliana din Reykjavik și la „Teatro Filarmonico” din Verona. A acompaniat-o pe Gail Gilmore, printre altele, la „Teatro Amazonas” din Manaus (Brazilia), urmate de concerte la Rio de Janeiro. În Germania, a cântat ca invitat, la „Jahrhunderthalle” din Frankfurt, „Meistersingerhalle” din Nürnberg, „Deutsche Oper” din Berlin, „Kaisersaal” din Würzburg precum la München și Hanovra. A cântat în multe concerte pentru „Hessische Rundfunk”, „Westdeutsche Rundfunk” și „Südwestrundfunk”. În Olanda a fost invitat la AVRO, intepretând sonata în sol minor de Schumann.
| |